TOPLU ULAŞIMA EVET, AMA NASIL?
Hüseyin Alpay

Hüseyin Alpay

BAŞYAZI

TOPLU ULAŞIMA EVET, AMA NASIL?

15 Ocak 2020 - 12:19

Toplu taşımayı kullanmak bir uygarlık belirtisidir. Tokat trafiğindeki özel araçların yüzde 70’inde araçlar içerisinde sadece 1 kişi görürsünüz. Yani herkes bir başına arabasına binip işine-evine gider. Bireysel tercihlerdir, saygı duyulmalıdır; ancak kentlilik kültürü hele de Tokat gibi trafiği tek cadde üzerinden yürüyen bir şehirde toplu ulaşım mutlaka özendirilmelidir.

 

Zorunluluk durumları haricinde özel araçlar kullanılmamalı, bunun yerine toplu taşıma araçları kullanılmalıdır. İnsanların toplu ulaşım araçlarına yönelmesi hem toplu ulaşımı geliştirir hem de şehirde daha rahat bir yaşam gerçekleşir. Toplu taşıma araçları tercih edildiğinde hem trafik, hem de insanlar rahatlar.

 

Özel araçlar yerine toplu ulaşımı tercih etmek elbette bir uygarlık göstergesidir; ama elbette bu yapılırken toplu ulaşım araçlarının da bir albenisi olmalı. Konforlu araçların seyir halinde olduğu bir kentte ancak insanlar bu araçlara binmeye özendirilebilir. Kliması çalışmayan, koltukları gıcırdayan, her yerinden ses gelen araçlarla bu olmaz anlayacağınız. Hele de saygı nedir bilmeyen, üslubu yüzündeki öfkeden akan şoförlerle hiç olmaz. Eski araçlarla balık istifi yolcu taşımak, yolculara kötü davranmak ve her halükarda kavgaların bir tarafı olmak insanların toplu ulaşımı kullanmalarına engel oluyor.

 

Hürriyet Gazetesi’nden Fatih Tekeci de Ankara ölçeğindeki toplu taşıma sıkıntısını köşesine taşımıştı. Tekeci, “Öyle bi çile ki... Sanki romatizma. Hangi otobüs durağı ‘es’ geçecek... Hangi otobüsün ‘engelli rampası’ çalışmıyor... Hangi otobüs ‘65 yaş’ üstünü almıyor... Daha otobüs durağa yanaşmadan anlar” diyordu yazısında.

 

Bu mevzuda daha da “ilginç” bir yazıyı Sabah Gazetesi’nden Mevlüt Tezel de kaleme almıştı. Tezel Estonya’nın başkenti Talinn'de ücretsiz toplu taşıma hizmetini mercek altına alarak, son derece “radikal” bir öneriyle bunu İstanbul için de istemişti. Ücretsiz toplu taşımadan yararlanmak için vatandaşların Talinn'de yaşadıklarını belgelemeleri ve sadece bir kere 2 Euro ödeyerek bir otobüs kartı satın almaları gerektiğini belirten Mevlüt Tezel, insanların bu kartla diledikleri toplu taşıma aracını ücretsiz olarak kullanabildiklerini yazdı.

 

Tezel yazısında daha sonra şunları kaydetti:

 

“Önerim şu: İstanbul halkından toplu ulaşım vergisi alınsın ve bu parayla Estondaya'daki gibi toplu taşıma finanse edilsin. Şehrin yoğun merkezlerinde özel araç girişlerinden ekstra ücret alınsın, şehrin merkezinde otopark ücretleri artsın.İnsanları toplu taşımayı özendirmek için her yol denenmeli. O zaman İstanbul'da trafik sorunu kalmaz. Tek başına özel araç kullanmanın bir bedeli olmalı. İstanbul'da tek kişilik özel araç kullanımı yoğun olduğu için birçok insan evden işe, işten eve giderken toplu taşımalarda trafik çilesi çekiyor. İstanbul'da trafik sıkışıklığının bir yıllık maliyeti 6 milyar lira! İstanbul trafiğinin zaman açısından ekonomiye verdiği zarar ise daha büyük. İstanbullu sürücüler, yılda yaklaşık fazladan dokuz gününü trafikte geçiyor. İnsanlar trafik çilesi çekmemek için evde dizi izliyor! Toplu taşımanın ücretsiz olması insanların daha aktif bir hayat yaşaması ve ekonomiyi canlandırması demektir.”

 

Tokat’tan İstanbul’a, oradan da Estonya’nın başkenti Talinn'e uzanan bir “çare arayışını” köşemize taşıdık. Umarım trafik sorunumuz (en azından Tokat için) kısa sürede çözüme ulaşır…

 

 

YORUMLAR

  • 0 Yorum
Henüz Yorum Eklenmemiştir.İlk yorum yapan siz olun..

Son Yazılar

google.com, pub-3199390086544553, DIRECT, f08c47fec0942fa0