Türkiye’de 2012’den bu yana uygulanan 4+4+4 sistemi, lise düzeyinde yeniden ele alınıyor. Milli Eğitim Bakanlığı, öğrenci ihtiyaçlarını ve teknolojik dönüşümleri dikkate alarak, lise 3. ve 4. sınıflarda zorunluluğun esnetilebileceği yeni modeller üzerinde çalışıyor. Eğitim sistemini daha verimli ve esnek hale getirmeyi amaçlayan Bakanlık, alternatif yaklaşımlarla istihdam, yükseköğretim ve bireysel yetenekler arasında daha sağlıklı bir bağ kurmayı hedefliyor.

Üç Alternatif Model Gündemde

Bakanlık kaynaklarından alınan bilgilere göre masada üç temel model yer alıyor:

3+1 Modeli: Öğrencilerin lise eğitimini üç yılda tamamlaması ve 12. sınıfın üniversiteye hazırlık süreci olarak isteğe bağlı hale getirilmesi.

2+2 Modeli: Lise eğitiminin iki aşamada yürütülmesi; ilk iki yıl sonunda diploma verilmesi, isteyen öğrencilerin akademik eğitim için iki yıl daha devam etmesi.

Yaş Temelli Model: Zorunlu eğitimin yaşa göre sınırlandırılması. Örneğin 16 yaşını tamamlayan öğrencilerin zorunlu eğitimin dışına çıkabilmesi gibi esnek yaklaşımlar öne çıkıyor.

“Çocuklar Gülsün Diye” 58. Anaokulunu Ahmet Minguzzi adına Bayburt’ta Açtı! “Çocuklar Gülsün Diye” 58. Anaokulunu Ahmet Minguzzi adına Bayburt’ta Açtı!

Reformun Gerekçeleri: Değişen Toplum ve Teknoloji

Bakanlık, bu değişim ihtiyacını çeşitli gerekçelere dayandırıyor. Eğitim teknolojilerindeki hızlı dönüşüm, yapay zekâ temelli öğrenme araçlarının yaygınlaşması, okullaşma oranlarının artışı ve eğitim-istihdam uyumsuzluğu temel etkenler arasında gösteriliyor. Ayrıca açık liseye yönelişteki artış da sistemin revizyon ihtiyacını güçlendiriyor.

Bakan Yusuf Tekin: “Kamuoyunu ve Talepleri Önemsiyoruz”

Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, katıldığı bir televizyon programında kamuoyunun bu konuda dile getirdiği ihtiyaçların farkında olduklarını ifade etti. “Kamuoyundan bu yönde bir talep gelirse değerlendiririz. Kabine ile gerekli istişareleri yaparız” diyerek değişim sinyali verdi.

Dünya Örnekleri de Masada

MEB, süreci yalnızca yerel ihtiyaçlarla sınırlı tutmuyor. Almanya, ABD, İngiltere ve Finlandiya gibi ülkelerdeki zorunlu eğitim modelleri detaylı şekilde inceleniyor. Bazı ülkelerde zorunlu eğitim yaş sınırına dayandırılırken, bazı sistemler öğrencileri erken yaşta mesleki eğitim ya da çıraklık gibi yönlendirme modellerine dahil ediyor.

Karar Kabineye Sunulacak

MEB’in hazırladığı alternatif modellerin, önümüzdeki dönemde Cumhurbaşkanı Erdoğan başkanlığında yapılacak Bakanlar Kurulu toplantısında değerlendirilmesi bekleniyor. Hazırlanan kapsamlı raporun, uygulayıcı görüşleri ve saha verileri ile desteklendiği bildiriliyor.

Kaynak: Sabah