Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne, 25 yaşından büyük araç sahiplerine hurda teşvikiyle ÖTV’siz araç satışı, şoför esnafına ÖTV ve KDV’siz araç satışı ve ağır hasarlı araçların trafikten çekilmesine yönelik bir kanun teklifi sunuldu. Teklif kapsamında, 25 yaş üstü araçlarını hurdaya ayıranların ÖTV’siz yeni araç alması planlanıyor.

Büyük Deprem Kapıya Dayandı Domino Gibi Çarpacak En Riskli İller Sıralandı Büyük Deprem Kapıya Dayandı Domino Gibi Çarpacak En Riskli İller Sıralandı

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilerine göre, Ağustos 2024 itibarıyla trafiğe kayıtlı araç sayısı 30 milyonu geçti. Araçların yaş ortalaması 14,5 olarak hesaplanırken, trafikteki araçların yüzde 25’inin 21 yaşından büyük olduğu belirlendi. Yaşlı araçların hem ekonomik hem de trafik güvenliği açısından oluşturduğu sorunları çözmek amacıyla Meclis’e yeni bir kanun teklifi sunuldu.

YAŞLI ARAÇLAR EKONOMİYE KAZANDIRILACAK

Meclis’te görüşülecek olan kanun teklifi, 25 yaş ve üzeri araçların geri dönüşüme kazandırılmasını teşvik ediyor. Teklif kapsamında, yaşlı araçlarını hurdaya ayıran vatandaşlar, Türkiye'de üretilen yeni bir aracı Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve Katma Değer Vergisi (KDV) ödemeden satın alabilecek. Bu teşvikin, hem bireysel hem de ticari araç sahipleri için önemli bir kolaylık sağlaması hedefleniyor.

ŞOFÖR ESNAFINA ÖZEL DÜZENLEME

Kanun teklifi, yalnızca bireysel araç sahiplerini değil, ticari araç kullanan şoför esnafını da kapsıyor. Ticari faaliyetlerde kullanılan araçlarda, 10 yıl süreyle geçerli olmak üzere ÖTV muafiyeti sağlanacak. Bu düzenlemenin, özellikle minibüs, otobüs, kamyonet, kamyon ve ticari taksi sahiplerini rahatlatması bekleniyor. TÜİK verilerine göre, trafikteki yaklaşık 30 milyon aracın 6,5 milyonluk kısmını ticari araçlar oluşturuyor. Türkiye genelinde 100 bine yakın ticari taksi bulunduğu, bu araçların bakım ve tamir maliyetlerinin ise şoförler için ciddi bir yük oluşturduğu ifade ediliyor.

PERT ARAÇLAR GÜVENLİK TEHDİDİ

Kanun teklifinde, halk arasında "pert araç" olarak bilinen ağır hasarlı araçların da trafikte güvenlik zafiyeti oluşturduğuna dikkat çekiliyor. Bu tür araçların geri dönüşüme kazandırılarak hem ekonomik kayıpların önüne geçilmesi hem de trafik güvenliğinin artırılması amaçlanıyor.

TEKLİF MHP'DEN GELDİ

Hurda teşviki ile ilgili düzenleme, MHP Kayseri Milletvekili İsmail Özdemir tarafından Meclis’e sunuldu. Ağır hasarlı araçlarla ilgili teklif ise MHP Kırıkkale Milletvekili Halil Öztürk tarafından hazırlandı. MHP’nin sunduğu teklifin, hem çevre hem de ekonomik kazanımlara yönelik olduğu belirtilirken, vatandaşların daha güvenli ve verimli araçlara ulaşmasını sağlaması hedefleniyor.

TEŞVİK BİR KEZ UYGULANACAK

Bigpara'nın haberine göre, teşvikin bir defaya mahsus uygulanacağı ve yalnızca Türkiye’de üretilen araçlar için geçerli olacağı öğrenildi. Uzmanlar, bu düzenlemenin hem yerli otomobil üreticilerini destekleyeceğini hem de trafikteki eski araçların oranını azaltacağını vurguluyor. Ayrıca, yeni araç alımıyla birlikte yakıt tüketiminin düşmesi ve çevreye salınan karbon emisyonunun azalması da bekleniyor.

Editör: Hami İşler