Tarımsal üretimde verim ve kaliteyi korumada önemli bir yere sahip olan bu ürünler, bilinçli ve doğru kullanıldığında büyük fayda sağlarken; yanlış, aşırı ve kontrolsüz kullanımları insan sağlığı, hayvanlar, faydalı canlılar ve çevre üzerinde ciddi olumsuz etkilere neden olabilmektedir.
Pestisitler etki şekillerine göre mide zehiri, temas zehiri, solunum zehiri ve sinir zehiri olarak sınıflandırılmaktadır.
Bitki içerisindeki hareket durumlarına göre ise sistemik, yarı sistemik ve sistemik olmayan özellik gösterebilmektedirler.
İnsan sağlığı açısından değerlendirildiğinde, pestisitlere yanlış veya uzun süreli maruziyet; akut ve kronik zehirlenmelerin yanı sıra alerjik reaksiyonlara da yol açabilmektedir.
Bilimsel araştırmalar, bazı pestisitlere yüksek düzeyde ve uzun süre maruz kalınmasının bazı kanser türleri, sinir sistemi hastalıkları, üreme sağlığı sorunları ve gelişim bozuklukları gibi riskleri artırabileceğini ortaya koymaktadır.
Ancak bu tür sağlık sorunlarının oluşumunda genetik yapı, çevresel faktörler ve yaşam tarzı gibi birçok etkenin de rol oynadığı unutulmamalıdır.
Bu nedenle pestisit kullanımında mecbur kalmadıkça son çare olarak tercih edilmeli ve bilinçli hareket edilmesi büyük önem taşımaktadır.
Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından hayata geçirilen “Bitki Reçetesi (B-REÇETE)” uygulaması, 1 Temmuz 2026 tarihinden itibaren zirai ilaç kullanımında yeni ve önemli bir dönemin başlangıcını oluşturacaktır.
B-REÇETE sistemi ile birlikte tarım ilaçlarının kullanımı daha kontrollü hale gelecek, pestisitler gelişigüzel değil, tıpkı bir ilaç gibi uzman tavsiyesi ve reçete doğrultusunda temin edilip kullanılacaktır.
Böylece hem üreticilerimizin bilinçli ilaç kullanımı teşvik edilecek hem de gıda güvenliği ve çevre sağlığının korunmasına önemli katkı sağlanacaktır.
Pestisit kullanımında şu temel kurallara mutlaka uyulmalıdır:
* Tarım ilaçları yalnızca tavsiye edildiği şekilde kullanılmalıdır.
* Etiket bilgileri dikkatlice okunmalı ve talimatlara uyulmalıdır.
* Tavsiye edilen doz ve uygulama miktarının dışına çıkılmamalıdır.
* Hasat ile ilaçlama arasındaki bekleme süresine (hasat aralığına) kesinlikle uyulmalıdır.
* Uygulama sırasında uygun koruyucu ekipman kullanılmalıdır.
* Boş ilaç ambalajları çevreye bırakılmamalı,
usulüne uygun şekilde imha edilmelidir.
Tüketiciler olarak bizlere de önemli görevler düşmektedir. Sebze ve meyveleri mevsiminde tüketmeye, tüketmeden önce iyice yıkamaya, güvenilir kaynaklardan temin etmeye ve yerli üretimi desteklemeye özen göstermeliyiz.
Unutulmamalıdır ki sağlıklı bir toplumun temeli güvenli gıdadır. Sağlığımız bizlere Allah’ın emanetidir.
Bu emaneti korumanın yolu ise üretimde ve tüketimde bilinçli davranmak, doğal kaynaklarımızı korumak ve gıda güvenliğine gereken önemi vermekten geçmektedir.
Böylece hem insan sağlığını hem çevreyi hem de gelecek nesillerin yaşam hakkını korumuş oluruz.