Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), öğrencilerin okulla bağını koparmaya başlayan devamsızlık krizine karşı kapsamlı bir adım atıyor. “Temel Eğitimde Devamsızlığın Azaltılması Projesi” kapsamında üç yıl sürecek ve 17 ilde uygulanacak yeni sistemle hem nedenler araştırılacak hem de bireysel çözümler geliştirilecek. Türkiye genelinde giderek yaygınlaşan devamsızlık vakaları, artık sahada detaylı analiz ve yerel müdahalelerle çözüme kavuşturulacak.
Veriye Dayalı Müdahale Dönemi Başladı
Bakanlık, öğrencilerin devamsızlık durumunu e-Okul sistemi üzerinden analiz ederek il, ilçe ve okul düzeyinde detaylı bir veri tabanı oluşturacak. Bu veriler, her bölgenin sosyal ve ekonomik yapısına uygun çözüm önerilerinin geliştirilmesinde temel rol oynayacak. Devamsızlık eğilimi erken safhada tespit edilerek öğrencilerle doğrudan temas kurulması sağlanacak.
İlk Aşamada 17 Pilot İl Seçildi
Proje ilk olarak Adana, Ağrı, Bursa, Çankırı, Edirne, Hatay, Gaziantep, İstanbul, İzmir, Kahramanmaraş, Karabük, Kayseri, Konya, Muş, Şanlıurfa, Trabzon ve Yalova’da uygulanacak. Pilot iller, devamsızlık oranlarının yüksek seyrettiği ve dezavantajlı öğrenci gruplarının yoğunlukta olduğu bölgelerden seçildi.
Bu illerde görevli eğitim yöneticileri ve rehberlik servisleri, öğrencilerle birebir temas kurarak, devamsızlığın ailevi, ekonomik ya da psikolojik nedenlerine odaklanacak. Yerel dinamikler dikkate alınarak hazırlanacak yol haritaları ile sistemli ve sürdürülebilir çözümler üretilecek.
Yerel Yol Haritaları ve Dijital İzleme Dönemi
Projenin önemli ayaklarından biri de internet tabanlı izleme sistemi olacak. Bu modül sayesinde, öğrencilerin okulda bulunma durumu, önceki yıllarla karşılaştırmalı olarak dijital ortamda takip edilecek. Böylece erken uyarı sistemiyle risk altındaki öğrenciler hızla tespit edilip eğitim dışına itilmeleri engellenecek.
MEB yetkilileri, bu modelin pilot illerde başarı sağlaması halinde Türkiye geneline yaygınlaştırılabileceğini belirtiyor.
Kalıcı Çözüm İçin Sosyal Müdahale Şart
Milli Eğitim Bakanlığı, sadece okul bazlı değil, toplumsal temelli çözümleri önceleyen bu projeyle eğitimde eşitsizlikleri azaltmayı ve özellikle yoksulluk nedeniyle okula devam edemeyen çocuklara fırsat sunmayı amaçlıyor. Devamsızlıkla mücadelede salt cezai uygulamalar değil, öğrencinin bulunduğu sosyal çevrenin anlaşılması ve desteklenmesi esası benimsenecek.
Türkiye genelinde eğitimden kopuşun durdurulması için başlatılan bu proje, sadece bir eğitim politikası değil, aynı zamanda sosyal bir müdahale modeli olarak öne çıkıyor.