Tokat'ta ikinci el araç piyasası, alıcı ve satıcıların yoğun ilgisini çekerken, alım sürecinde dikkat edilmesi gereken kritik noktalar bulunuyor. Satın almak istediğiniz aracı ekspertize götürmeden önce yapacağınız ilk kontroller, yaşanabilecek mağduriyetlerin önüne geçebilir. İşte, Tokat'ta ikinci el araç almayı düşünenler için arabam.com Oto Ekspertiz Direktörü Ufuk Bekdemir tarafından belirtilen altın değerindeki 5 kritik uyarı:
Fiziki Kondisyon Kontrolü: Aracın genel görselliği, önemli bir ilk izlenim sağlar. Düz zemin üzerinde aracın farları, sinyalleri, stop lambalarının simetri durumu, lastiklerin kondisyonu ve sinyalizasyon grubundaki olası kırıklar gibi detaylar gözden geçirilmelidir.
İç Mekan Deformasyonları: Aracın iç kısmındaki yıpranma izleri, koltuklardaki aşınma, direksiyon ve konsolun durumu gibi iç mekanın genel sağlığı, aracın kullanımı hakkında ipuçları verir.
Motor Sesinin Kontrolü: Aracın çalışır durumdayken motorun çıkardığı ses, olası problemlerin erken teşhisinde kritik öneme sahiptir. Anormal sesler, motorla ilgili potansiyel sorunların habercisi olabilir.
Egzoz Dumanının Rengi: Aracı çalıştırdığınızda egzozdan çıkan dumanın rengi, motor sağlığı hakkında önemli bilgiler sunar. Siyah, mavi ya da beyaz duman, farklı motor problemlerinin göstergesi olabilir.
Kilometre ve Hasar Durumu: Araç kilometre bilgisi ve geçmişte yaşadığı olası kazalar, aracın değerini ve gelecekteki kullanımını doğrudan etkiler. Bu nedenle, kilometre ve hasar geçmişi dikkatlice incelenmelidir.
Bekdemir, satın alınacak aracın fiziki görselliğinin yanı sıra, bu detayların kontrolünün de büyük önem taşıdığını vurguluyor. İlk etapta bireysel olarak yapılacak bu kontrollerin ardından, profesyonel ekspertiz firmalarının detaylı incelemesi gerektiğine dikkat çekiyor. Tokat'ta ikinci el araç alacakların, bu ön kontrollerle olası sorunları erkenden tespit edebileceğini ve böylece daha bilinçli bir alım yapabileceklerini belirtiyor.
İkinci el araç alım sürecinde, bu kritik uyarıları dikkate almak, uzun vadede memnuniyet ve güvenli bir kullanım sağlayacaktır. Tokat'taki alıcılar, bu ipuçları sayesinde, araç alımında daha bilinçli adımlar atabilir ve olası riskleri minimize edebilir.
"Satın alınacak aracın önce fiziki görselliği incelenmeli"
Konuya ilişkin, soruları yanıtlayan arabam.com Oto Ekspertiz Direktörü Ufuk Bekdemir, araç alımında dikkat edilmesi gereken başlıca maddelere ilişkin açıklamalarda bulundu.
Satın alınacak aracın önce fiziki görselliğinin incelemesinde fayda olduğunu belirten Bekdemir, "Düz bir zeminde araca baktığımızda 'far, sinyal, stop aynı simetride mi, lastikleri iyi mi, sinyalizasyon grubunda özellikle, farlarında, sinyallerinde, herhangi bir yerinde kırığı var mı?' diye kontrol etmeliyiz. Bir de kaporta aksamında, boyanın parlaklığı veya matlığında ton farkı olup olmadığına bakmalıyız. İlk etapta son kullanıcının arabaya bu gözle bakmalarını tavsiye ediyoruz. Zaten arabadaki kusurları bu aşamadan sonra bizim gibi profesyonel ekspertiz firmalarının görmesi gerekiyor." dedi.
"Egzozda görmek istemediğimiz iki renkte duman var"
Vatandaşlara ön fiziki değerlendirmeyi yaptıktan sonra mekanik kısmında da en azından araçların yağ, su ve antifriz gibi hayati sıvılarını kontrol etme tavsiyesinde bulunan Bekdemir, şöyle devam etti:
"Aracı çalıştırıp motorda rutinin dışında anormal bir ses olup olmadığını kontrol edebiliriz. Sonra egzoz dumanına bakılır. Egzozda görmek istemediğimiz iki renkte duman var. Araca gaz verdiğimizde mavi duman atıyorsa ve bu duman araçtan uzaklaşarak devam ediyorsa bu içinde farklı kimyasalların, yağın olduğunu gösterir. Diğer görmek istemediğimiz bir duman ise simsiyah bir dumandır. Bu da o aracın yakıt sistemiyle alakalıdır. Alıcıya enjektör ya da yakıt sistemiyle ilgili masraf açabilir."
"Hava yastığı ve torpido kontrolü önemli"
Aracın iç kısmında ise özellikle aracın direksiyon göbeğindeki sürücü hava yastığının olduğu bölümde bir yırtık, kırık, tamir veya torpido kısmında bir kaplama, kabarma gibi durumların olup olmadığının kontrol edilebileceğini kaydeden Bekdemir, bu kontrollerden sonra aracın diğer teknik ve detaylı kontrolünün de uzman ekspertiz firmaları tarafından yapılması gerektiğini söyledi.
"Kilometre düşürme işlemi daha çok hafif ticari araçlarda yapılıyor"
Ufuk Bekdemir, son dönemlerde ikinci el araç alımlarında sıkça karşılaşılan "kilometre düşürülmesi" konusuna da değindi.
Bazı kişilerin yüksek kilometreli araçlarını daha yüksek bir fiyata değerlemek için kilometrelerini geri çektiklerini belirten Bekdemir, "Bu noktada, bu aracın belli kurumlarda ve servislerde kilometre bilgisi varsa oradan iz sürülebilir. Ya da bazı markaların servis kayıtlarını gösteren mobil uygulamalara da bakılabilir. Bunlar bir kontrol mekanizmasıdır. SMS sorgusuyla TÜVTÜRK kayıtlarına da ulaşıyoruz. Buradan da o kayıtları alıp birbiriyle mukayese edebilirsiniz. Bu bir iz sürme sistemidir." diye konuştu.
Ancak kötü niyetli kişilerce bu işin çok profesyonel şekilde manipüle edilebildiğine dikkati çeken Bekdemir, "Biz tabii ki bu tip kayıtları sorguladıktan sonra bir de günümüz araçlarının birçoğunda bulunan, halk arasında 'beyin' denilen, bizimse 'kontrol üniteleri' dediğimiz bu veri birimlerine ulaşıyoruz. Burada araçlar çeşitli dönemlerde yaşadıkları arızaları kilometreyle hafızaya alırlar. Biz bunlara ulaşıp bu dataları çekiyoruz ama art niyetli kişiler bunu manipüle etmek amacıyla aracın sistemini, biliyorsa data sistemini biliyorsa tek tek buralardan da silebiliyor. Benim tavsiyem burada fiziki kondisyon inceleme çok önemli. Yani aynı markanın aynı modelinde ve benzer kilometrelerde iki araç karşılaştırıp iç deformeleri kontrol edebilirler. Direkt bir aracı görüp fiyatını uygun bulup da hemen onu almaya gitmelerini pek tavsiye etmem son kullanıcılara." ifadelerini kullandı.
Kilometre manipülasyonunun daha çok hafif ticari araçlarda yapıldığını dile getiren Bekdemir, "Bu araçlar çok yol yaptığı, ticari faaliyetlerde kullanıldığı ve çok fazla da teknik donanıma sahip olmadığı için manipülasyonu çok daha kolay. Bir de 10 yaşını aşmış olan özellikle binek otomobiller ve halk arasında da satışı hızlı markaların modelleri de bu anlamda başı çekiyor." dedi.
"Sıfır araçlara da ekspertiz tavsiye ediyoruz"
Ufuk Bekdemir, ikinci el araçların yanı sıra sıfır araç alımında da ekspertiz yapılmasını tavsiye ettiklerini belirterek, sözlerini şöyle tamamladı:
"Araçlarını bayiden teslim almadan önce ekspertiz talebinde bulunan müşterilerimiz oldu. Zaman zaman sıfır araçlar üzerinde de birtakım üretim hatalarına rastladık. Çünkü günümüz çağında üretim süreçleri bundan 15 yıl önceki gibi değil. Araçlar çok seri şekilde imal ediliyorlar. Ufak tefek üretim hataları da oluyor. Özellikle seri imalatı ve satışı hızlı olan araçlarda ekspertiz öneriyoruz."