Türkiye'nin tarihi miraslarından ve Selçuklu mimarisinin parlayan örneklerinden biri olan Gökmedrese, restorasyon süreçlerine dair iddialarla kamuoyunun dikkatini çekiyor. 1277 yılında inşa edilen bu önemli yapı, iddialara göre, Vakıflar Bölge Müdürlüğü'nün yönlendirmesiyle gerçekleştirilen ve aslına uygun olmayan malzeme kullanımıyla tartışma konusu oluyor.

Restorasyon Sürecine Dair İddialar

2020 yılının Aralık ayında başlatılan tadilat çalışmalarında, özellikle tarihi yapının dokusuna ve estetiğine uygun düşmeyen beton malzeme kullanımı ön plana çıkıyor. Tarihi mekanın önüne beton döküldüğü duvarların da beton kullanıldığı görüldü. İddialar, bu uygulamanın, Gökmedrese'nin özgün mimari yapısına ve tarihi değerine zarar verebileceği yönünde.

Gök Medresede erzak küpü bulundu

Osmanlılar zamanında 18'inci yüzyıla kadar medrese, bimarhane ve bir odası türbe olarak değerlendirilirken, daha Tokat Şehir Müzesi olarak kullanıldı. Restorasyon çalışmaları devam eden Gök Medrese'nin bahçesinde yapılan kazılarda erzak küpü bulundu. Tokat Müze Müdürlüğü tarafından bulunan küp koruma altına alınarak, inceleme başlatılmıştı.

Tarihi Yapının Önemi

Gaziosmanpaşa Bulvarı'nda bulunan ve Anadolu Selçuklu döneminin mimari ve sanatsal özelliklerini yansıtan Gökmedrese, tarih içerisinde medrese, bimarhane, türbe gibi çeşitli işlevler görmüş bir yapı. Bu tarihi ve kültürel değer, halk arasında Gökmedrese, Pervane Medresesi, Kırk Kızlar Medresesi gibi isimlerle de anılıyor.

Restorasyon Çalışmalarında sona doğru

Tokat'ın merkezinde yer alan ve adını eşsiz turkuaz renkli çinilerden alan Gök Medrese, restorasyon çalışmalarıyla yeniden eski ihtişamına kavuşuyor. Yıllarca müze olarak hizmet veren ve müzenin taşınmasının ardından 8 yıl süreyle kapalı kalan bu tarihi yapı, Vakıflar Bölge Müdürlüğü'nün öncülüğünde başlatılan titiz çalışmalarla ayağa kaldırılıyor.

Tarihi ve Kültürel Bir Mirasın İhyası

Gök Medrese'deki çalışmalar, tarihi dokunun korunarak gelecek nesillere aktarılması amacını taşıyor. Eski Vakıflar Genel Müdürü ve Tokat Milletvekili Yusuf Beyazıt, Tokat'ın vakıf eserleri açısından İstanbul'dan sonra Türkiye'nin en zengin şehri olduğunu belirtiyor. Gök Medrese'nin, içerdiği 3 farklı medeniyetin izlerini taşıyor, restorasyon çalışmaları tarihi yapıyı aslına uygun şekilde yeniden canlandırması bekleniyor.

Değerli Çinilere Dikkat Çeken Restorasyon

Restorasyon sürecinin önemli bir parçası olan ve Gök Medrese'nin adını aldığı turkuaz renkli çinilerin, Türk kültürünün önemli bir simgesi olarak değerlendiriliyor. Bu çinilerin restorasyonu ile Gök Medrese'nin, Tokat'a ve tüm dünya kültür mirasına katkıda bulunacağını dile getiriyor.

Restorasyon çalışmalarının hızla ilerlediği ve projenin planlanan tarihten önce tamamlanması hedefleniyor. Tarihi mekândaki çinilerin paha biçilemez değeri, Gök Medrese'nin sadece Tokat için değil, dünya için de önemli bir miras olduğunu bir kez daha ortaya koyuyor. 

Editör: Haber Merkezi