Samsun İkinci El Otomobilciler Dernek Başkanı İbrahim Kınık, 2. el otomobil fiyatlarının yüzde 25 oranda düşmesine rağmen 2023 yılının son çeyreğinden beri ticaretlerinin durma noktasına geldiğini söyledi.

Samsun ve çevresindeki iller Sivas, Tokat, Amasya, Çorum ve Yozgat'ta ikinci el otomobil piyasası, son aylarda beklenmedik bir duraklama yaşadı. Samsun İkinci El Otomobilciler Dernek Başkanı İbrahim Kınık'ın ifadelerine göre, yılın son çeyreğinden bu yana ikinci el otomobil ticareti neredeyse durma noktasına geldi. Fiyatlarında yüzde 25 oranında bir düşüş yaşanmasına rağmen, bu durum satışları canlandırmaya yetmedi.

Piyasada bir dönem hızlı bir şekilde el değiştiren ikinci el otomobiller, sıfır araçların piyasaya sürülmesi ve kredi faiz oranlarının artışı gibi faktörler nedeniyle büyük bir yavaşlama içine girdi. Bu yavaşlama, fiyatların daha da düşmesine yol açarken, ikinci el otomobil satıcıları zor günler geçirmeye başladı.

Başkan İbrahim Kınık, mevcut durumun iyileştirilmesi için piyasada yüzde 15'lik ek bir fiyat düşüşünün gerekliliğine işaret etti. Bu ek düşüşün, piyasadaki durgunluğu hareketlendirebileceği ve satışları tekrar canlandırabileceği düşünülüyor. Kınık'a göre, piyasanın yeniden canlanması için gerekli olan bu düşüş, hem satıcıların hem de alıcıların lehine olacak bir gelişme olabilir.

İkinci el otomobil piyasasındaki bu durağanlık, sadece Samsun ve çevre illeri değil, tüm Türkiye genelindeki ikinci el otomobil satıcılarını ve potansiyel alıcıları doğrudan etkiliyor. 

Bu durum, özellikle ikinci el otomobil piyasasında faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmeler üzerinde ciddi baskı oluşturuyor. Satışların azalması, bu işletmelerin gelirlerinde önemli düşüşlere yol açarken, sektördeki dengelerin yeniden sağlanması için alınacak tedbirler ve uygulanacak stratejiler büyük önem taşıyor.

Samsun ve çevre illerdeki ikinci el otomobil piyasasındaki mevcut durum, hem sektör temsilcileri hem de tüketiciler tarafından yakından takip ediliyor. Piyasanın yeniden canlanması ve satışların artması için alınacak önlemler, bu dönemdeki ekonomik dinamiklerle uyumlu olmalı ve tüm paydaşların çıkarlarını gözetmelidir. Bu zorlu dönemi atlatmak için sektördeki iş birliği ve uyum, her zamankinden daha fazla önem kazanıyor.

“Araç sahipleri direniyor ama fiyatların daha da düşmesi gerekiyor”

İkinci el otomobil fiyatlarının daha da düşmesi gerektiğinin altını çizen Başkan Kınık, “2023 yılının son çeyreğinden bu zamana kadar 2. el otomobil satışları tamamen durmuş vaziyette, bu durgunluk halen devam ediyor. Görüntü icabıyla 2024 yılının geri kalanında da satışlarda hareketlilik beklemiyoruz. Çünkü kredi faiz oranları yüksek olduğundan dolayı araba alım-satımı pek olmuyor. Araba piyasasında çok suni bir yükseliş olmuştu. O yükselişin peşine böyle bir durgunluk bekliyorduk. 2. el otomobil fiyatlarında ortalama yüzde 25’lik bir düşüş oldu. Araç sahipleri direniyor ama fiyatların daha da düşmesi gerekiyor. Düşüşün yüzde 40’a kadar sürmesini bekliyor. Böyle olursa 2. el otomobil piyasası da oturur. Kâr oranları normale gelecek. Eskiden her gün 10 bin TL fiyatı artan otomobiller görüyorduk, artık böyle bir şey söz konusu değil” dedi.

“2024 yılında hareketlilik beklemiyoruz”

Bu yıl da satışlarda bir hareket beklemediklerini ifade eden Kınık, “1 milyon TL’lik 2. el otomobiller 750 bin TL’ye düştü. Bu araçlar satılmadıkça fiyatlar daha da aşağıya düşecek. 2024’te bir hareketlilik olacağını sanmıyorum. Bir dönem sıfır araç yok deniyordu. Şimdi her bayide çok sayıda sıfır otomobil var. Tek tük de olsa satılan 2. el otomobiller, genelde 500-700 bin TL civarındaki arabalar oluyor. Bunlar da çok hızlı satılmıyorlar. İhtiyacı olanlar alıyor. İnsanlar araba alımında bekleme sürecine girdiler ve piyasayı takip ediyor” diye konuştu.

Editör: Haber Merkezi