Kamuda tasarruf adımları genişlerken, bu kez rota çalışanların güvencesi sayılan İşsizlik Sigortası Fonu’na dönüyor. 2025 itibarıyla 600 milyar lirayı aşan fon, büyüklüğüyle dikkat çekiyor ama alınan yeni kararla birlikte akışı değişiyor.
Mayıs ayından itibaren devletin fona aktardığı pay yarıya indiriliyor. Daha önce yüzde 1 olan katkı, artık yüzde 0,5 olarak uygulanıyor. Küçük gibi duran bu değişiklik, aslında her ay fona giren toplam parayı aşağı çekiyor.
Yeni kesinti oranları ne anlama geliyor
Sistemde işçi yüzde 1, işveren yüzde 2 oranında katkı vermeye devam ediyor. Burada bir değişiklik yok. Ancak devletin geri çekilmesi, dengede bir boşluk yaratıyor. Bu durum, kısa vadede fark edilmeyebilir. Ama fonun büyüme hızının yavaşlaması, ileride farklı sonuçlar doğurabilir. Bir başka deyişle; kasa dolu ama artık eskisi kadar hızlı dolmuyor.
“Yanlış yerden tasarruf” tartışması
Ekonomist İris Cibre, yapılan düzenlemeye karşı çıktı. Sosyal medya üzerinden yaptığı değerlendirmede, fonun zaten önemli bir kısmının farklı destekler için kullanıldığını hatırlattı.
Cibre devletin katkısını azaltmasının sadece bugünü değil, yarını da etkilediğini söyledi. Cibre'nin açıklamalarında, “İşsizlik ödemesi hemen değişmez ama ileride etkilenmesi kaçınılmaz” ifadesi dikkat çekti.
Şu an maaşlarda bir değişiklik görünmüyor
Yetkililerden gelen ilk bilgiler daha sakin bir tablo çiziyor. Halihazırda işsizlik maaşı alanların ödemeleri aynen devam ediyor. Yakın zamanda başvuracak olanlar için de bir kesinti öngörülmüyor.



